Jag är med trädgård sedan hösten 2005.


Abrupt inkastad i trädgårdandet, men ack, så underbart roligt - och inspirerande, avkopplande, frustrerande, svettigt, arbetsamt...


Välkommen att följa min trädgårdsgång; från ler- och stenhög med tillhörande sly- och aspskog, mot min ultimata trädgård bestående av: ett woodland, torvområde med rhododendronsamling, gammaldags rabatt med rosor och perenner, japanskinspirerad éntre och så vidare i oändlighet...



Det blir aldrig klart.

Men det är ju det som är meningen.

Mina "följare" - välkommen att joina :-)

söndag 13 februari 2011

Spenderbyxorna på!


Nätshopping is da shit! Måste ju erkänna att jag blivit ett big fan av Impectas sortiment...Blev lite ledsen över att den Japanska porslinsanemonen (Anemonopsis macrophylla) var slutsåld, liksom svartroten, men man får väl kika in igen bara. (Bilder från Impectas hemsida, in o shoppa bara!)
 
Porslinsanemon (Anemonopsis macrophylla)

Bland inköpen hittar vi godbitar som Ungersk stockros (Alcea pallida), olika sorters Zinnia, Prynadsris (Oryza sativa) 'Black Madras' och Jättestäpplilja (Eremurus robustus).

Den ungerska stockrosen är en gracil variant av den vanliga stockrosen, oj så vacker. Fastnade för den direkt. Tyvärr svår att driva upp, liksom jättestäppliljan, men ett försök kan man ju alltid göra. 
Ungersk stockros (Alcea pallida)


Prydnadsriset blir en fin kontrastväxt, ser ut att få underbara färger i solsken. Få se om det blir i kruka eller rabatt. Eller bådadera.


Prynadsris (Oryza sativa) 'Black Madras'


Jättestäppliljan kan bli 2,5 meter hög! Blomställningarna kan få över 80 blommor! Kan ni förstå att jag ger den ett försök?? Kolla på denna ljuvliga bild.

Jättestäpplilja (Eremurus robustus)
Nu är det bara att se fram emot leverans och sen har man att göra. Får väl driva upp några till försäljning i Trädgårdsrum så jag får inköpet finansierat... :-)




2 kommentarer:

  1. Porslinsanemonen är väldigt vacker! Och den ungerska stockrosen har jag faktiskt varit inne på att beställa själv. Den ser så gracil ut.
    Läste du i senaste Allt om trädgård, där de hade testat såjord? Emmaljunga såjord var tydligen best i test. Jag tror jag går på det i år. Ska inte så så mycket, men man vill ju att resultatet ska bli bästa möjliga i alla fall.
    Hejsningar//Kristina

    SvaraRadera
  2. Har inte sett senaste Allt om trädgård, kommer inte den först imorgon? Men du kanske prenumenerar? :-) Jag har Allers trädgård... men jag var ändå tvungen o plocka på mej förra måndadens Allt om trädgård idag, stod mycket om årets trender och så en hel del om beskärning.

    SvaraRadera