Jag är med trädgård sedan hösten 2005.


Abrupt inkastad i trädgårdandet, men ack, så underbart roligt - och inspirerande, avkopplande, frustrerande, svettigt, arbetsamt...


Välkommen att följa min trädgårdsgång; från ler- och stenhög med tillhörande sly- och aspskog, mot min ultimata trädgård bestående av: ett woodland, torvområde med rhododendronsamling, gammaldags rabatt med rosor och perenner, japanskinspirerad éntre och så vidare i oändlighet...



Det blir aldrig klart.

Men det är ju det som är meningen.

Mina "följare" - välkommen att joina :-)

söndag 29 maj 2011

Hur du gör Wiklunds snygga rabattkanter

Gräsmattan hålls borta från rabatterna av dubbla kanter: Närmast gräset en gruskant, 15 cm bred 20 cm djupt. Intill rabatten: mer sten i soliga lägen, mer torvblock i skuggiga. (Jag har endast använt sten, än så länge)

Gruset ska vara en blandning av stenmjöl och stenar, upp till 3 cm i diameter, som trampas till ordentligt, så att det blir stenhårt. Till ytskiktet sållas gruset så att enbart det finare materialet används, det blir snyggare. Men mer jobb... :-)

Ingen markduk behövs! Fröplantor rensas lätt bort i gruset och man slipper trimma!

Bilder från mina rabattkanter

Bilder från Margareta och Ingemars trädgård

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar