Jag är med trädgård sedan hösten 2005.


Abrupt inkastad i trädgårdandet, men ack, så underbart roligt - och inspirerande, avkopplande, frustrerande, svettigt, arbetsamt...


Välkommen att följa min trädgårdsgång; från ler- och stenhög med tillhörande sly- och aspskog, mot min ultimata trädgård bestående av: ett woodland, torvområde med rhododendronsamling, gammaldags rabatt med rosor och perenner, japanskinspirerad éntre och så vidare i oändlighet...



Det blir aldrig klart.

Men det är ju det som är meningen.

Mina "följare" - välkommen att joina :-)

tisdag 31 maj 2011

Vilka av mina misstag ska du inte upprepa? (Tips från coachen)

Medan jag kämpade för att få bort gräsrötterna runt äppelträden funderade jag över mina värsta trädgårdsmisstag.

1. Lathet

"Äh, jag petar ner det här här, det tar sig nog"
Jo men visst gör det, men det mår inte bra, får ohyra, växer dåligt eller dör och måste planteras om. Jag vet inte hur många växter jag tagit livet av pga av detta... och fortsätter göra likadant.

Tips: Anlägg en liten "varskajaggöraavdenhär-hörna" i trädgården, där du kan gräva ner det som du tycker är fint men inte passar nånstans just då tex. Eller som du fått, eller som du inte orkar gräva ner just då, eller...
(Min hörna är snaaart klar. Hoppas jag)

2. Snålhet

"Jag har jord här, den duger nog. Och gödsel, det är överskattat"
Eller hur. Det finns en orsak till att grunda med köpt frisk jord: inga sjukdomar, bättre förutsättningar för växten att snabbt komma igång. Har du kompostjord, då är du lycklig. Jag kämpar med min kompost. Och gödsel, det gör inte bara att växten växer, det gör den även mer motståndskraftig mot sjukdomar och ogräs. Vilket i slutändan betyder mindre jobb.
Tips: anlägg en trädgårdskompost, det är inte svårt. Inte att gödsla heller, efter den första gången.


3. "Stress"

"Jag vill ha fint nuuuuu"
Ja, men det vill väl alla. Och så blir det så fel, för att man inte har en plan. Det finns en orsak till varför jag läser till trädgårdsdesigner, och det är att jag gjort om i princip allt vi gjort från början, därför att det inte var genomtänkt, eller för att vi inte hade tillräckligt med kunskap
Tips: har du brått, plantera i kruka. Det är fint det oxå, går att flytta runt och även att övervintra. Tänk igenom eller anlita mej. (så fick jag det sagt oxå hihi)

Nu till sängs för att fundera över mer konkreta misstag som ni inte behöver göra om... tex att inte plantera rosor i för mycket skugga, bara för att de skulle passa så bra där. Det funkar INTE.

1 kommentar: