Jag är med trädgård sedan hösten 2005.


Abrupt inkastad i trädgårdandet, men ack, så underbart roligt - och inspirerande, avkopplande, frustrerande, svettigt, arbetsamt...


Välkommen att följa min trädgårdsgång; från ler- och stenhög med tillhörande sly- och aspskog, mot min ultimata trädgård bestående av: ett woodland, torvområde med rhododendronsamling, gammaldags rabatt med rosor och perenner, japanskinspirerad éntre och så vidare i oändlighet...



Det blir aldrig klart.

Men det är ju det som är meningen.

Mina "följare" - välkommen att joina :-)

lördag 5 mars 2011

Tillbaka i mitt gröna rum!

Åhå, vilken vecka!! Jag har varit sjuk, barnen har varit sjuka, vi har ränt på nätterna... det blir inte mycket trädgårdsbloggande då inte (inte facebookande heller)!

Men faktiskt har jag fått ner en del av mina Impecta-inköp :-). Man förnekar sig inte. Där sitter man helt slut och febrig och petar ner minimala frön i lådor... oj oj, att man inte ger sig. Men fröna SKA ner, "annars hinner de ju kanske inte växa till sig..." *himla med ögonen* (bilder från Impecta, förstås)

Följande frön har fått kontakt med såjorden:



Bergnarv (Arenaria montana)
 
(Den ska förhoppningsvis småningom blomma Här:

 på vår stenmur.)



Blå bolltistel (Echinops bannaticus)
(Har tänkt mej dessa med rosa rosor eller pioner. Eller varför inte dahlior? Hm.)


Tistelaster  "Silver Spikes" (Berkheya purpurea)
(bonusfrö,  har ingen direkt plan för dem än)

Har även förälskat mej i martorn, så "råkade" inhandla tre olika sorters fröer.. :-)
Alpmartorn "Superbum" (Eryngium alpinum)
Rysk martorn "Blue glitter" (Eryngium planum)


Koreansk anisisop "Liquorice White" (Agastache rugosa)
(Dessa ska planteras med min Rosenstav (Liatis spicata)!)

Det blev mycket "stickigt" i år, ska plantera dem ihop med rosorna, det kommer att bli suveränt!

3 kommentarer:

  1. Oj snälla Maria, plantera lite fina frön åt mig också. När de är stora, fina och avhärdade så kan du komma hit till mig och påta ner dom i diverse rabatter eller lådor/kittel? :) Får jag inte hjälp här snart så asfalterar jag sk**en och målar allt grönt med lite färgklickar här och var :)

    SvaraRadera
  2. åhå, låter som jag har fått en till kund till mitt blivande företag ;-)
    asfaltering med grön färg låter annars nyskapande!

    SvaraRadera
  3. Hej Maria,
    Martorn har jag funderat på en tid, men har varken köpt plantor eller frön. Jag tycker om den där metallblå färgen.
    Log lite när jag läste att du satt där med ditt febriga huvud med dina små frön. Men det är ju så med ett brinnande intresse, eller hur?
    Hoppas att du kryat på dig
    Kristina

    SvaraRadera