Jag är med trädgård sedan hösten 2005.


Abrupt inkastad i trädgårdandet, men ack, så underbart roligt - och inspirerande, avkopplande, frustrerande, svettigt, arbetsamt...


Välkommen att följa min trädgårdsgång; från ler- och stenhög med tillhörande sly- och aspskog, mot min ultimata trädgård bestående av: ett woodland, torvområde med rhododendronsamling, gammaldags rabatt med rosor och perenner, japanskinspirerad éntre och så vidare i oändlighet...



Det blir aldrig klart.

Men det är ju det som är meningen.

Mina "följare" - välkommen att joina :-)

onsdag 9 mars 2011

En av mina trädgårdsdrömmar håller på att...

.. transporteras hem till oss!!
(bilder från Palram)


Palram Silver Line 6'x8'


Känns helt overkligt just nu, så länge har jag/vi drömt om ett växthus! Och samtidigt lite läskigt: ett helt nytt sätt att odla! Hur ska man hinna med allt? Jag hoppas att vi gjort ett bra val, baserat på följande punkter:

  • I princip okrossbar plast, INTE glas! Suveränt på vår tomt som har höga träd och många barn. :-)

Genomskinliga rutor av polycarbonat


  • Galvaniserat
  • Taklucka och hög skjutdörr
Så spännande väntan, först att få hem det och sedan på att snön ska smälta så att man kan montera upp det och ta det i användning! Oj, vad jag ska odla! Nu blir det nog mer tomater än vad jag hade tänkt i alla fall, kanske lite gurka och... *drömma vidare* Kom och köp det som blir över!! ("Och du tror att nånting blir över?" kommenterade sambon)

Är också lycklig för att mina krukväxter är lyckliga. De har nu alla (utom min uppstammade gamla hibiskus) fått ny jord och nya krukor! Och på köpet har jag fått 10 nya krukväxter, eftersom vissa av dem behövde delas, tex hjärtan på tråd och saint paulorna. Så nu har jag fina små "gå-bort-blommor"...

Dagens projekt: plantera Zinnia, Tagetes, Gullskära, Klotamarant och Prynadsris. Kolla in utställarna på mässan. Trädgårdsakademia lite. Hur ska jag hinna med allt detta på en timme, då lilla A sover? Bäst jag slutar blogga och börjar jobba!

2 kommentarer:

  1. Måste man ha nån form av drivhus/växthus för att få till tomaterna med ordning här på holmen? Tycker inte mina små stackare som jag nån gång lyckats få till mognar?

    SvaraRadera
  2. Jag har tyckt samma sak! Utom förra sommarn, då var det inga problem :-)

    SvaraRadera