Jag är med trädgård sedan hösten 2005.


Abrupt inkastad i trädgårdandet, men ack, så underbart roligt - och inspirerande, avkopplande, frustrerande, svettigt, arbetsamt...


Välkommen att följa min trädgårdsgång; från ler- och stenhög med tillhörande sly- och aspskog, mot min ultimata trädgård bestående av: ett woodland, torvområde med rhododendronsamling, gammaldags rabatt med rosor och perenner, japanskinspirerad éntre och så vidare i oändlighet...



Det blir aldrig klart.

Men det är ju det som är meningen.

Mina "följare" - välkommen att joina :-)

lördag 18 juni 2011

Enköping - Drömparken

I söndags besökte vi Enköping för att beskåda de omtalade parkerna. Vi blev inte besvikna, men vi började helt fel! Vi började med den av parkerna som var störst och mest omtalad. Av en slump, pga att vi tog av fel, hamnade vi i Drömparken, designad av  trädgårdsdesignern Piet Oudulf. Vilka otroliga fält av perenner och vilka harmonier i färg och form! Vilken inspiration och jag var helt begeistrad!

Ljuvliga färgharmonier; lila Geranium och limegrön Jättedaggkåpa, med ett stänk av eldröd vallmo

Återigen; limegrönt, lila och rött.

Det var fascinerande att se samspelet mellan växternas färger, som ovan, men även kontrasterna som skapades mellan deras form och höjd.

Nedan jättestäppliljans höga spiror i kontrast till höga alliumklot. Jag hade velat se den överdådiga blommningen av allium, men men, frökapslarna pryder även de sin plats!

Jättestäpplilja, fröställningar av allium. I förgrunden funkia.

Se så vackra Alliumfröställningarna är!!

Marton

Överblick av ett hav av stäppsalvia. Se hur jättestäppliljan liksom svävar över det lila!

Less is more: Otroligt vackert med olika gröna och lila nyanser. I bakgrunden skapar häcken en fundering över vad som finns bakom: rummet sträcker sig vidare och ger lust att vandra vidare

Jag var helt fascinerad över hur vackert det var med de olika skiftningarna av ett par färger, accentuerat med en klick av någon helt annan färg, som nedan ljusrosa.

2 kommentarer:

  1. kul att du besökt min hemstad! Som trädgårdsälskande Enköpingsbo lägger jag mina promenadstråk runt parkerna. Motion och fägring på samma gång:-) Jag älskar att promenera i parkerna alla årstider. Det finns alltid något vackert att titta på. Även på vintern, när häckarna står som väggar och visar formen runt planteringarna. Hoppas du besökte fler parker än Drömparken.

    SvaraRadera
  2. vilken tur du har som kan promenera i Enköping! Kommer fler blogginlägg över vårt besök där, bara jag hittar tiden... Har sett fina bilder på parkerna även vintertid, speciellt drömparken har jag förstått att skiftar hela tiden och har alltid något att vila ögonen på. Återkommer gärna, när jag inte har barnen med mej :-)

    SvaraRadera